Entrevista amb Marc Buch

Entrevista amb Marc Buch

Entrevista amb Marc Buch, alcalde de l’Ajuntament de Calella

Des de quan estàs adherit al programa Compromís Biosphere i per què vas decidir apostar-hi?

Estem adherits al segell des de l'any 2018. L'Ajuntament de Calella ja venia de participar en el segell de qualitat SICTED d'acord amb les línies estratègiques de la Diputació de Barcelona. En aquest sentit, la voluntat de seguir treballant en la millora contínua de la sostenibilitat i també d'estar alineats amb el territori es va considerar oportú l'adhesió al programa Compromís Biosphere. Els objectius i finalitats del programa encaixen amb la voluntat de l'Ajuntament de Calella en un nou enfocament i paradigma de la gestió del turisme alienada amb els 17 ODS de l'Agenda 2030 de la ONU.

Quin ha estat l'impacte de la certificació BIOSPHERE en les vostres operacions i en la percepció del vostre negoci?

L'adhesió al compromís BIOSPHERE ha estat un primer pas en la formalització de l'estratègia de l'Ajuntament de Calella a fi i efecte de consolidar la triple dimensió (social, econòmica i mediambiental) de la sostenibilitat en una destinació pionera del turisme vacacional que des de ja fa uns anys va començar a treballar en aquest sentit. BIOSPHERE ha aportat una metodologia que sens dubte està alineada amb la gestió del turisme a la destinació fent especial èmfasi en la necessitat de consolidar una visió compartida entre tots els stakeholders. La sostenibilitat requereix d'un compromís per part de tots els actors que intervenen en la cadena de valor del sector turístic, i en aquest sentit, BIOSPHERE aporta metodologia i visibilitat de la feina feta. Cada vegada més el mercat turístic dona valor a les estratègies de gestió sostenible a les destinacions i els darrers estudis apunten que fins i tot, la sostenibilitat, esdevé una palanca de decisió a l'hora de contractar vacances a destinacions i establiments turístics.

Quins van ser els principals motius que van impulsar a adherir-vos al Compromís per a la Sostenibilitat Turística a les comarques de Barcelona Biosphere?

Doncs una clara conscienciació sostenible, i en termes d'estratègia turística per tal donar visibilitat al treball que des de fa anys l'Ajuntament de Calella està duent a terme amb l'objectiu d'aconseguir un reconeixement, una millora competitiva i de la imatge de la destinació, a més d'adquirir una responsabilitat i compromís en el desenvolupament sostenible amb l'entorn i la població local.

Quines mesures heu implementat per complir amb els criteris de sostenibilitat establerts pel segell Biosphere?

S'han implementat diferents accions al llarg dels anys per garantir una millora constant sota les directrius del propi segell, modificant les polítiques internes de cada àrea de serveis en temes de sostenibilitat. Sobretot en temes de gestió de recursos hídrics, gestió de residus, conservació del patrimoni cultural i sensibilització a turistes en l'activitat turística sostenible.

Quins són els vostres principals reptes o obstacles en la implementació de pràctiques sostenibles al vostre i com els heu superat?

Gràcies a l'experiència de l'Ajuntament de Calella amb relació a la metodologia BIOSHPERE el principal repte que es planteja assolir en breu és postular la destinació com a candidata a la certificació BIOPSHERE Destination en la seva totalitat. L'adhesió al compromís BIOSPHERE del territori ha aportat una visió interessant sobre la gestió de la sostenibilitat, però que en destinacions com Calella potser calen ampliar més enllà dels serveis adherits actualment, l'Oficina de Turisme i les Platges de Calella.

Un dels principals reptes per a destinacions de sol i platja com Calella és justament la desestacionalització. En aquest sentit, el calendari d'esdeveniments així com la visibilitat d'oferta complementària durant tot l'any han estat claus per afrontar la necessitat de redistribuir fluxes de turistes i visitants fora de temporada alta. Aquest fet justament contribueix a reduir impacte en la capacitat de càrrega de la destinació i permet entre altres oferir més estabilitat en el mercat de treball.

Altrament, entre els reptes més destacats també hi trobem aspectes com ara la necessitat de millorar la gestió de l'aigua -malgrat disposar d'un 84% d'eficiència en la xarxa d'abastament d'aigua potable-, l'accessibilitat universal per a tothom, millorar l'eficiència energètica i la digitalització de la destinació. L'obstacle principal és que hi hagi un compromís i una conscienciació per part de tothom, tant del turista com per part de la comunitat local en promoure un turisme respectuós i compromès amb l'entorn.

Com involucreu i motiveu el personal de l'oficina de turisme per aconseguir i mantenir els estàndards de sostenibilitat establerts pel segell Biosphere?

La motivació del personal de l'Àrea de Turisme està alineada amb el principi de gestió sostenible de l'ajuntament vers la ciutat de Calella. El manteniment dels estàndards en matèria de sostenibilitat s'assoleixen destinant més recursos a la gestió pròpia del segell així com les formacions contínues en sostenibilitat per part de la Diputació de Barcelona i Cambra de Comerç.

Quins són els vostres programes o iniciatives més destacats en termes de sostenibilitat ambiental, social, cultural i econòmica que han contribuït a obtenir la certificació Biosphere?

El seguiment de bones pràctiques i una millora continua amb la definició de noves accions en matèria sostenible on es prioritza la qualitat davant de la quantitat.

Oficina de Turisme: Participació en activitats de turisme regeneratiu, activitats de recollida de residus a diferents espais naturals, suport en l'organització d'activitats durant tot l'any, digitalització de gran part de la informació turística i promoció de l'ús del transport públic, el cicloturisme, el senderisme i el turisme inclusiu.

Platges: Millora en l'accessibilitat, bona gestió dels residus, prohibició de pesca esportiva a la zona de la Platja de les Roques per la protecció dels corbs marins, platges sense fum, tancament de la Platja de la Roca Grossa per Sant Joan per ex., manteniment de segells com ara la Q de Qualitat i la Bandera Blava així com l'ampliació del manteniment i neteja durant tot l'any o el manteniment de serveis per a facilitar el bany a persones amb mobilitat reduïda.

Com comuniqueu els vostres esforços en sostenibilitat a locals i als visitants de la destinació?

Amb la visibilitat del segell Biosphere en les accions de comunicació sobre les millores realitzades així com a través de la progrmació d'activitats sostenibles a la destinació a través de xarxes socials i web, i també amb pautes de sensibilització sostenible que inviten els visitants a contribuir directament en la millora sostenible.

Quines aliances o col·laboracions heu establert amb altres entitats, tant públiques com privades, per impulsar la sostenibilitat turística a la vostra destinació?

Assistència a formacions i activitats innovadores en l'àmbit sostenible amb diferents entitats públiques com l'Agència de Turisme de Catalunya, Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme, Diputació de Barcelona i Cambra de Comerç i l'Associació Turística de Calella (entitat que aplega a bona part del sector empresarial turístic de Calella).

Com s'ha vist beneficiada el vostre servei després de l'obtenció de la certificació Biosphere, tant en termes de gestió del servei com de repercussió?

Creiem que en un reconeixement i confiança de la destinació. Els turistes cada vegada són més conscients dels impactes que té l'activitat turística a les destinacions. Les accions de millora i bones pràctiques són signes d'un turisme responsable i sostenible que fa que l'activitat turística estigui en equilibri amb el respecte del medi ambient, la cultura i la població.